Dziedzictwo konstrukcyjne inspirowane wyścigami

Historia powstania jednego z najbardziej charakterystycznych samochodów sportowych XX i XXI wieku sięga lat 60. XX wieku, kiedy to zrodził się projekt zainspirowany chęcią pokonania Ferrari w słynnym 24-godzinnym wyścigu Le Mans. Model ten, stworzony przez amerykańskiego producenta, miał być odpowiedzią na europejską dominację w sportach motorowych.

Różne rozwiązania dotyczące aut modelu Ford

Zastosowano w nim zaawansowane rozwiązania aerodynamiczne, aluminiową konstrukcję nadwozia oraz silnik umieszczony centralnie, co było nietypowym wyborem dla producenta kojarzonego głównie z samochodami produkowanymi masowo.

Konstrukcja bazowała na technologii prototypowej, a układ napędowy i zawieszenie zostały opracowane z myślą o wyścigach długodystansowych. Dzięki temu pojazd osiągnął sukces na torach wyścigowych, stając się ikoną amerykańskiej motoryzacji.

Dziedzictwo to kontynuowano w XXI wieku, tworząc kolejne generacje, w których zachowano charakterystyczny kształt karoserii, ale jednocześnie wprowadzono nowoczesne technologie rodem z Formuły 1.

Technologia i osiągi w kontekście nowoczesnych standardów

Współczesna jazda fordem GT stanowi połączenie ekstremalnych osiągów z zaawansowaną elektroniką pokładową. Pojazd wyposażony jest w silnik V6 z podwójnym turbodoładowaniem, wykonany w technologii EcoBoost, który osiąga moc przekraczającą 650 KM. Zobacz więcej szczegółów dotyczących tego pojazdu, oraz jego działania na torze wyścigowym.

Moment obrotowy przekazywany jest na tylne koła za pośrednictwem siedmiobiegowej, dwusprzęgłowej przekładni. Dzięki niskiej masie własnej oraz aktywnym systemom aerodynamicznym możliwe jest osiągnięcie prędkości ponad 340 km/h, przy jednoczesnym utrzymaniu wysokiej stabilności na zakrętach.

Zastosowanie elementów z włókna węglowego, zarówno w nadwoziu, jak i wewnątrz kabiny, pozwoliło na znaczną redukcję masy.

Adaptacyjne zawieszenie umożliwia zmianę prześwitu w zależności od wybranego trybu jazdy, co sprawdza się zarówno na drogach publicznych, jak i w warunkach torowych. Systemy wspomagające kierowcę, takie jak kontrola trakcji czy rozbudowany pakiet telemetryczny, zostały zaprojektowane z myślą o precyzyjnym dopasowaniu pojazdu do indywidualnego stylu prowadzenia.